© Grégoire Romefort
De Spaanse choreografe, onderzoekster en multidisciplinaire kunstenares Olga de Soto baseerde zich voor deze documentairevoorstelling op The Green Table (1932), een choreografie van Kurt Jooss, gecreëerd slechts enkele maanden voor Hitlers machtsovername. Dit ballet hekelde de opkomst van het fascisme en de verschrikkingen van de oorlog. Olga de Soto vertelt over haar onderzoek naar dit canonieke werk en verdiept zich op het snijvlak van documentaire choreografie en theater in zowel de oorsprong van het stuk als de blijvende weerklank ervan.
Ism 50 años de España en Libertad
Credits
Concept, documentatie, tekst, camera, geluid en performance: Olga de Soto
Met getuigenissen van (in volgorde van verschijning): Micheline Hesse, Brigitte Evellin, Suzanne Batbedat, Françoise Olivaux, Frédéric Stern, Françoise Dupuy en Michelle Nadal
Videoregie: Olga de Soto
Videomontage: Julien Contreau en Olga de Soto
Stem (voice-over): Kurt Jooss (fragment uit het interview Bergson-Jooss, Californië, 1974, met dank aan Tanzarchiv Köln)
Software: Pierre Gufflet
Lichtontwerp: Thomas Walgrave
Lichttechnicus: Geni Diez
Geluid- en videotechnicus: Eric Desjeux
Onderzoeksassistent bij Tanzarchiv Köln: Katja Herlemann
Foto’s: Kurt Hege, Fritz Henle en diverse anonieme fotografen
Fotorestauratie en prints: Atelier KZG, Brussel
Archieven: Deutsches Tanzarchiv Köln / SK Stiftung Kultur, Dartington Archive – Dartington Trust en The Elmgrant Trust, Centro de Documentación de las Artes Escénicas – Municipal de Santiago (lopend werk)
Productie (2010): Niels Production, in samenwerking met Caravan Production (Brussel)
Productie (2026): Niels Production (Brussel)
Coproductie (2010): Centre Chorégraphique National de Franche-Comté (Belfort), Les Halles de Schaerbeek (Brussel), Tanz im August (Berlijn)
Met steun van: Ministerie van de Federatie Wallonië-Brussel – Directoraat-Generaal Cultuur – Dienst Dans, Jooss Archives (Köln/Amsterdam) van het Deutsches Tanzarchiv Köln
Onderzoeksbeurzen: Ministerie van Cultuur en Communicatie (FR), Ministerie van de Federatie Wallonië-Brussel – Dienst Dans (BE), Hulp voor onderzoek en danspatrimonium / Centre national de la danse / Ministerie van Cultuur en Communicatie (FR)
Onderzoeksresidenties: Centre Chorégraphique van de Federatie Wallonië-Brussel – Charleroi Danses (2006-2009), Centre national de la danse – Pantin (2006)
Niels Production/Olga de Soto wordt ondersteund door de Federatie Wallonië-Brussel – Directoraat-Generaal Cultuur — Dienst Dans en wordt begeleid door Grand Studio (Brussel).
Programmaboekteksten gebruikt met dank aan de volgende gezelschappen en archieven: Aalto Ballet, American Ballet Theater, Ballet Arizona, Ballet de l’Opéra de Lyon, Ballet du Rhin, Ballet van Vlaanderen, Ballettmainz, Ballo dell’Arena di Verona, Bayerisches Staatsballett, Birmingham Royal Ballet, CAPAB Kruik Ballet, Cleveland Ballet (nu Ballet San José), Companhia Nacional de Bailado, Cullberg Ballett, Deutsches Oper Berlin, Deutschen Tanzarchiv Köln (voor Ballets Jooss, Folkwang Ballett, Folkwang Tanztheater, Ballet Nacional de Chile, Introdans, Jeanette Vondersaar (voor American Ballet Theater, Ballet van Vlaanderen, Ballet West, Ballett am Rhein, Saarländisches Staatstheater, Theater Mönchengladbach Krefeld), Malmö Stadsteater, Star Dancers Ballet Tokyo, Taipei University of the Arts, Tanzforum Köln, Tanztheater Wuppertal), Finnish National Ballet, Grands Ballets Canadiens, Het National Ballet, Israel Dance Library – Tel Aviv (voor Batsheva Dance Company), Joffrey Ballet, José Limón Dance Company, Landestheater Dessau, Louisville Ballet, Oakland Ballet, Paul Taylor Dance Company, Richmond Ballet, SNT Opera and Ballet Ljubljana, Staatstheater Dresden, Staatstheater Bern, Teatro Regio, Winnipeg Royal Ballet en Zurich Ballet
Duur: 1u15